Av Martin Johanson
Tidigt lärde jag mig att brott och straff är vardag för ryska chefer. Två frågor kommer alltid som ett brev på posten när jag tillsammans med ryska företagare besöker svenska företag med ambitionen att förmedla en bild av hur svenskt näringsliv fungerar. Under cirka tio år har jag arbetat med företagsutveckling och ledarskapsutbildning i Ryssland och frågorna kommer alltid. Platsen är ett svenskt multinationellt företags produktionsenhet i Mellansverige. En av de ryska företagsledarna frågar:
– Hur stort är svinnet och hur mycket stjäl de anställda?
Samtidigt på en distributionsenhet för en våra tre matvarukedjor strax utanför Stockholm vänder sig en annan rysk affärsman till platschefen:
– Hur straffar ni de anställda som inte sköter sig?
Jag lärde tidigt mig att Ryssland inte bara är konstigt, utan också annorlunda. Det har inte bara varit västerlänningar som förmedlat den synen utan också mängder av ryssar. De senare har ofta använt det som svar eller argument när jag förundrat frågat om något eller försökt pådyvla dem min svenska syn. Mitt intryck är att svensk och rysk kultur vad gäller hur vi organiserar företag och andra arbetsplatser skiljer sig dramatiskt. Inga tafatta försök att visa på vår gemensamma historia eller vårt gemensamma klimat här upp i vodkabältet kan övertyga mig om något annat än att, åtminstone i ett europeiskt perspektiv, så är det tveksamt om det finns någon kultur som skiljer sig så mycket från det svenska sättet att styra och leda organisationer som den ryska.
Världen av är full av anekdoter kring kulturkrockar. Man behöver inte befinna sig speciellt länge i Ryssland innan andra svenskar och västerlänningar ger utlopp för sin frustration och förundran. Studenter, forskare, affärsmän och journalister, ja, alla yrkesgrupper tvingas vid kontakten med rysk ledarskapskultur slå sin panna blodig och riva sitt hår. De två inledande frågorna ger antydan om vad det är som styr ryska företagsledare i deras relationer till de anställda i deras vardag, men hur skiljer sig rysk organisationskultur egentligen från den svenska? Numer finns det faktiskt forskning som kan ge oss svar på den frågan.
Hofstedes studie
Forskning kring kulturella skillnader avseende organisation och ledarskap tillhör vanligen de mest populära inom företagsekonomin, men det var egentligen först med Geert Hofstedes bok Culture’s Consequences från 1980, som någon tog ett helhetsgrepp och dels försökte täcka ett stort antal länder och dels försökte mäta skillnaderna. Hofstede hade en bakgrund som administrativ chef på IBM, vilket var ett företag som ansågs ha en mycket stark och enhetlig företagskultur. Trots att man kunde tro att det skulle innebära att de olika dotterbolagen runt om i världen betedde sig ungefär likvärdigt, så var det inte Hofstedes erfarenhet. Hans position gav han om en unik möjlighet att samla in data från ett stort antal länder. Den första boken innehöll 40 länder och blev en sensation. Hofstede har under åren fått mycket kritik, bland annat anser många att hans studie är för statisk och andra anser att man inte kan generalisera om så många människor som till exempel i fallet Ryssland. Befogad kritik men som är lätt att försvara sig mot. En kvantitativ studie av Hofstedes storlek kan inte fånga dynamiken, men det är inte heller dess avsikt, och kan man i andra ämnen agregera på nationsnivå, varför skulle man inte kunna det i dessa sammanhang?
Vid den här tidpunkten fanns inte Sovjetunionen med i urvalet. Hofstede gör vissa kommentarer om länderna i Östeuropa, men tiden erbjöd inte tillgång till data och inte heller den företagsekonomiska forskningsvärlden var speciellt intresserad av vad som pågick i planekonomierna bakom järnridån. Icke desto mindre är Hofstedes studie intressant eftersom all senare forskning sker i hans anda eller åtminstone relaterar sig och positionerar sig i förhållande till den. Hofstede studerar kulturbegreppet med hjälp av fyra huvudvariabler: maktdistans, individualism/kollektivism, maskulinitet/femininitet och osäkerhetsundvikande. (Se figur 1.)
Hofstedes fyra huvudvariabler
1. Makt/distans
Mäter graden av ojämlikhet i ett samhälle och framför allt i vilken utsträckning medlemmarna accepterar ojämlikhet.
2. Individualism/kollektivismIndividualism finns i samhällen där bindningarna mellan dess individer är lösa under det att kollektivism sägs råda när ett samhälles medlemmar från födseln och framåt är integrerade och tillhör grupper med mycket starka bindningarna mellan individerna.
3. Maskulinitet/femininitet
Femininitet präglar ett samhälle där de sociala könsrollerna överlappar varandra. Båda könen förutsätts vara anspråkslösa, mjuka eller inriktade på livets kvalité.
4. Osäkerhetsundvikande
Mäter i vilken utsträckning medlemmar av ett samhälle accepter och tolererar tvetydighet.
Genom att kombinera de fyra variablerna med varandra på olika sätt kan kulturernas positioner i förhållande till varandra illustreras. Föga överraskande placerar undersökningen svensk kultur i en grupp med våra nordiska grannar samt den nederländska kulturen. Sverige har i flera avseende en extrem kultur. Vi tillhör de fem länder som har synnerligen små behov av att undvika osäkerhet och likaledes tolereras ogärna stora ojämlikheter. Vi är det mest feminina landet och efter de anglosaxiska, ett av de mest individualistiska.
Ryssland ärver Sovjets ledarskapskultur
Vid årsskiftet 1991-92 blir Sovjetunionen till Ryssland men redan några år tidigare, 1989, presenteras den första studien i hofstedeiansk anda av rysk ledarskaps- och organisationskultur. Daniel Bollinger tar det säkra före det osäkra och gör en ren replikation av Hofstedes studie. Sju år senare, 1996, gör Tomas L. Brady om Bollingers bravad. De två forskarna använder sig av två helt olika urval. Medan Bollingers respondenter uteslutande är företagsledare men från olika företag så riktar sig Brady till både chefer och annan personal, men han gör sin undersökning på ett företag, nämligen ett nyligen privatiserat företag i staden Josjkar-Ola. (För den som undrar ligger staden i den autonoma republiken Mari-El, ca 90 mil öster om Moskva, red:s anm.)
Kombineras dessa studier med Hofstedes undersökning uppenbarar sig ett mönster för oss. På samma sätt som Sverige tillsammans med våra nordiska grannar kan sägas vara något av ett ytterlighetsland så är Ryssland speciellt. Man skulle faktiskt kunna säga att dessa undersökningar verifierar tesen om Ryssland som varken Europa eller Asien, utan något mittemellan. De två länder i Västeuropa som har mest likheter med Ryssland är Grekland och Portugal.
Hofstede ger i syn bok exempel på vad det är som präglar de olika variablerna. Det är fascinerande att trots att Hofstede inte hade rysk kultur för ögonen så känner vi igen oss när vi tar del av variablernas karakteristiska. Endast i ett avseende, femininitet, så har länderna på varsin sida om Östersjön en samsyn. Medan svensk kultur är att betrakta som individualistisk så är den ryska, åtminstone i ett europeiskt perspektiv, mycket kollektivistiskt. Således skulle rysk kultur vara präglad av att lagar och regler är olika för olika grupper, staten strävar efter att kontrollera massmedia, en individs identitet är en produkt av vilket socialt nätverk hon tillhör, betyg och diplom ger en individ inträdesbiljett till grupper med högre status och relationen arbetsgivare-anställd har en moralisk prägel.
Mest påtagligt är ändå i vilken omfattning vi strävar efter att undvika osäkerhet. Bara Grekland har starkare osäkerhetsundvikande än Ryssland i Europa. En tolkning av Hofstedes idéer innebär att på ryska företag förväntas chefen ha svar på allt. En rysk chef kan inte säga: “Jag vet inte, men min kollega är specialist. Jag ber honom ta kontakt med er”. De anställda känner sig trygga om det finns många formella regler och således hänvisas det ofta till formella regler, även om de inte fungerar. Om reglerna inte respekteras så är det fel på de anställda och inte på reglerna. Osäkerhet uppfattas som ett hot och bör bekämpas med regler, därför bör man undvika förändring och tvetydighet. Det som är annorlunda är också farligt. Ytterligare två påståenden är anmärkningsvärda. I osäkerhetsundvikande kulturer som den ryska gäller följande: “Många doktorer (chefer), få sjukvårdsbiträden (anställda på mellannivåer)” och “Det finns bara en sanning och det är vi som har den”.
Inte heller finns det något land i Europa, där dess befolkning i så hög grad accepterar ojämlikhet som Ryssland. Vi kan därför förvänta oss att ryska företag är hierarkiskt uppbyggda, där kontroll och övervakning är viktiga mekanismer. Makt ger styrka och rättigheter som sträcker sig långt bortom själva ledarskapet. I ett samhälle med en stor maktdistans råder makt över rätt. Den som har makt har också rätten på sin sida. Medelklassen är liten och de som har makt har mängder av privilegier. För oss som verkat och bott i Ryssland fångar Hofstedes ord “Människor med makt ska sträva efter att se så imponerande ut som möjligt” väl den kultur som rådde bland Mercedesstinna ryska nyföretagare i början av 1990-talet.
Företag och organisationer ska vara hierarkiska och fånga den ojämlikhet som naturligt råder i samhället. Det innebär också att centralisering är populärt, dels för att den koncentrerar makten och dels för att den erbjuder mekanismer för kontroll, övervakning och bestraffning. Underordnade förväntar sig att ta emot order och göra som de blir tillsagda. Den ideale chefen är en god och upplyst autokrat och fader, vilka alla underordnade är ensidigt beroende av. Det finns vidare en stor acceptans för kraftiga inkomstskillnader. Makten får man genom att tillhöra den rätta familjen eller ha de rätta vännerna. I särfall kan karisma och förmåga till maktutövning i sig vara en källa. Det ryska folket vill ha människor med makt. Det både förväntas och är önskvärt, så också på ryska företag. Ojämlikhet i sig är en källa till ett fungerande samhälle eller företag.
Vi är olika
För att kunna nå framgång inom internationella projekt är förmågan att kunna organisera och samverka mellan kulturer avgörande, så också i de mängder av rysk-svenska projekt som startats sedan slutet av 1990-talet. Hur vi väljer att organisera och därefter samverka kan i slutändan sammanfattas i hur vi väljer att hantera två frågor: “Vem har makten att bestämmavad?” och “Vilka regler, normer och procedurer ska följas för att målen skall uppnås?”. Två av variablerna maktdistans och osäkerhetsundvikande ger svar på dessa två frågor. Genom att placera ut resultaten från de olika studierna i en matris, som fångar de två variablerna, växer en bild av vilken typ av organisation som passar våra respektive kulturer fram. Sverige hamnar här i grupp tillsammans med Danmark, Irland, Storbritannien, men även länder som Australien, Kanada, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland och USA ligger oss kulturellt nära. Utifrån det skulle man kunna föreställa sig att det finns en skandinavisk-anglosaxisk tradition att organisera företag. Den här traditionen passar i komplexa och dynamiska miljöer med snabb teknisk utveckling. Inom organisationen anpassar sig medlemmarna och avdelningarna till varandra. En förutsättning för att en sådan här organisation ska lyckas i en dynamisk miljö är att beslutsfattandet är decentraliserat, man måste kunna fatta beslut snabbt utan långbänk och bordläggning, och att det råder förtroende mellan medlemmarna. Man har tillit till varandras förmåga och vilja, varför tids- och resurskrävande kontroll och övervakning är onödig. (Se figur 2.)
Figur 2
Känner vi igen oss? Så länge som jag bara arbetade i Sverige var detta inget som slog mig, men mina år som diplomat, forskare och konsult i Ryssland, ofta engagerad i olika långa projekt, övertygade mig om att ovanstående beskrivning stämmer ganska bra, men framför allt – den stämmer inte på rysk organisationskultur. Rysk organisationskultur skulle i stället passa bra i företag som verkar i stabila och enkla miljöer. Stabiliteten möjliggör ett starkt ledarskap som pendlar mellan familjefader, som i Bradleys studie, och diktator, enligt Bollingers resultat. Företag bör syssla med enkel och standardiserad produktion som inte kräver initiativ från de anställda. Hofstede har till och med namn på de här typerna av företag. Bradleys företag kallar han Familjen medan Bollingers företag går under benämningen Pyramid av folk. För oss svenskar skulle Familjen lika gärna kunna jämföras med Bruket och Pyramiden med Armén. Familjetypen är annars vanlig i Sydostasien (Filippinerna, Indien, Indonesien och Malaysia) och Pyramiden i Latinamerika (Guatemala, Mexiko, Panama och Venezuela).
Konsekvenser för svensk-ryska projekt
Mitt intryck är att svenskar som är engagerade i olika verksamheter i Ryssland inte tycks medvetna om olikheterna. Man refererar till Rurik och Peter den Store och hoppas att dessa våra gemensamma nämnare gör oss lika. När så förvåningen och frustrationen inträder tycker jag mig kunna se två sätt att agera. Det finns ofta en “von oben”-attityd, som vanligen går ut på att vi per definition representerar det rätta sättet att organisera. Demokrati, decentralisering, självständiga initiativ etc. ska påtvingas. Det andra sättet att agera är att man tar seden dit man kommer och anpassar sig fullständigt. Rysk personal är lägre stående och ska tas på eget grepp. Någon form av kadaverdisciplin införs. Båda alternativen kommer att skapa problem. Den första kommer att leda till otrygghet bland många och till att några använder friheten på ett icke önskvärt sätt. Det andra sättets svagheter kommer att visa sig efter ett tag, när företaget ska växa och börja interagera med andra företag och organisationer. Enorma byråkratiska kontrollapparater blir då gärna följden.
Oavsett vilket sätt man anammar bör man komma ihåg att regler, normer, stämplar och dokument skänker trygghet. Vidare måste man förstå att en chef förväntas agera, bestämma och utöva makt. Det motsatta skapar förvirring. De motivationsfaktorer som gäller i Sverige är inte alltid applicerbara på rysk kultur. Påtagliga, konkreta och relativt kortsiktiga materiella motivationsfaktorer uppskattas framför investeringar i personalutbildning och fruktkorgar.
——————————————————————————–
Martin Johanson är universitetslektor vid Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. Han disputerade 2001 med avhandlingen Searching the known, discovering the unknown: The Russian transition from plan to market as network processes.